Sikeres tud-e lenni ma egy öko kérdésekkel foglalkozó magyar oldal?
Szinte pontosan 4 hónappal ezelőtt mi is a figyelmetekbe ajánlottunk egy internetes kezdeményezést. Akkor indult az ÖKOklikk.hu oldal, aminek a célja, hogy a netes közösség erejét is felhasználva segítse a környezettudatos gondolkodásmód megismertetését, elterjesztését.
Mit ért el az ÖKOklikk ennyi idő alatt a 'zöld' élet tanításában?
Az online kutatásban elsősorban azt vizsgálták, hogy a portál ÖKOdajka kvízének fenntarthatósági témáit mennyire értették meg a felhasználók és mennyit tanultak belőlük, illetve mennyiben változott a honlap felhasználóinak környezeti tudatossága, hol sikerült a legnagyobb változásokat elérni.
Az ÖKOdajka kvíz kitöltésével hétköznapi életünk számos területe bejárható, és a felhasználó könnyen megtudhatja, hogy jelenleg mennyire él zöld, környezetkímélő életmódot. A kutatásból kiderül, hogy a téma inkább a nőket vette rá az aktív bekapcsolódásra. Az ÖKOdajka játékosok 65%-át ők tették ki. Életkor alapján a felhasználók több mint fele 24 és 43 év közötti, 46%-uk városban él.
100.000 egyéni felhasználó, 6400 ÖKOdajka játékos, 150 ÖKOwellness résztvevő és 2000 hozzászólás az ÖKOfórumban – ez a gyorsmérlege az ÖKOklikkportál első három hónapjának.
„Különösen fontos adatként tekintünk az ÖKOdajka kvíz első kitöltésének eredményeire, hiszen ez kvázi tudásfelmérésnek számít a kutatásban. (...) nagyon komoly különbségek mutatkoztak a kitöltés eredményei között: volt olyan kérdés, amelyre a válaszolók alig több mint 15 % tudta a helyes választ, és voltak olyan kérdések is, amelyeknél csaknem mindenki helyesen felelt.” - mondta el az eredményekről Éger Ákos, az Ökoklikk program koordinátora.
Egy-egy ÖKOdajka kérdéssort átlagosan 1800 ember válaszolt meg, legtöbben a konyhai témák kérdéssorát választották, legkevésbé pedig a fenntartható irodabeszerzés érdekelte őket. A felhasználók többnyire többször is nekifutottak egy-egy kérdéssor megválaszolásának, elsőre átlagosan 75%-os eredményt értek el, míg a kutatás záró kérdéssorában átlagban 88%-osak voltak az eredmények.
Érdekességképpen az Ökoklikk portál ÖKOfórumozó felhasználóinak viselkedését is megvizsgálták. A fórumtémák között a legtöbb hozzászólás a "Megveszem, kidobom. Akkor megéri?" vitaindító cikkre érkezett, amely fogyasztói társadalmunk egyik örök kérdésével foglalkozik: mennyire tartósak a mai árúk, miből érdemes újat venni és mit megjavítani.
A portál gazdája a Magyar Természetvédő Szövetség.
Büszkén mondhatjuk, hogy az ÖKOklikk portál működtetéséhez, pár írással és fórumtémával a HOLNAPHÁZ blog is hozzájárult. Az oldalon megjelent, passzívházakkal, energiatudatossággal foglalkozó írásaink:
Mitől függ a fűtésszámlánkHitek - Tévhitek 1: Gyakori kérdések passzívházakról
Hitek - Tévhitek 2: Gyakori kérdések passzívházakról
Lakóházaink és az energiafelhasználás?
Az elért eredményekről szóló eredeti sajtóközlemény elérhető az mtvsz.hu oldalán.